Powiatowe Centrum Edukacyjne

im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku

Godło Polski

Od Torunia i Planetarium – po Asto – Piwnice.

W dniu  29.10.2019r. odbyła się przedmiotowa wycieczka z geografii do miasta Mikołaja Kopernika. Chętni uczniowie z klas 1Tap, 1Tcg, 1Tdg, 2Tbl oraz 3T rozpoczęli przygodę już o 6.50 rano podczas zbiórki, przy Powiatowym Centrum Edukacyjnym, skąd przewoźnik (Usługi Przewozowe Andrzej Lis) zabrał uczestników w bezpieczną podróż do Planetarium w Toruniu oraz do Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w miejscowości Piwnice.

Po kilkugodzinnej podróży dotarliśmy do Torunia, miasta, o którego legendach, życiu akademickim, naukowym i kulturalnym, a także zabytkach, opowiedzieli opiekunowie.
Na miejscu uliczkami Torunia dotarliśmy pod Krzywą Wieżę. Tu odbył się sprawdzian … sprawdzian uczciwości, do którego tylko nieliczni przystąpili … ciekawe dlaczego J ?

Spacerując bulwarami nadwiślańskimi, średniowiecznymi uliczkami, dotarliśmy do Kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i bł. Stefana Wincentego Frelichowskiego, w którym panuje niepowtarzalna średniowieczna atmosfera, „zamknięta” sklepieniem gwieździstym.

Nadszedł czas wolny, aby zakupić pamiątki no i oczywiście pierniki, bo Toruń to także miasto, którego charakterystycznym symbolem są Toruńskie Pierniki z pilnie strzeżonymi recepturami. Głodni uczestnicy wycieczki, mogli także znaleźli czas na małą porcję żywności przed kolejną dużą porcją, ale wiedzy i wrażeń, których dostarczył
nam w Planetarium seans „Makrokosmos”. Podczas tej wirtualnej podróży, startując
z powierzchni Ziemi, napotykaliśmy sztuczne satelity, planety, gwiazdy, galaktyki, aby wreszcie ogarnąć Wszechświat w największej skali. Seans dostarczył nam niezwykłych wrażeń, a nasza wyobraźnia pozwoliła odczuć, jakbyśmy przebywali w Kosmosie, wewnątrz gwiezdnych mgławic.

Kolejnym punktem wycieczki było Centrum Astronomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. To największy ośrodek astronomii obserwacyjnej w Polsce. Mieliśmy szansę zwiedzania i podejścia pod samą konstrukcję m.in. radioteleskopu o średnicy 32 m, jednego z większych i najnowocześniejszych w Europie, największego teleskopu optycznego  w Polsce, w pełni zmodernizowanego, o średnicy zwierciadła 90cm oraz historycznego astrografu Drapera. Przewodnik zapoznał nas także z historią ośrodka, wprowadził w fascynujący świat astronomii, demonstrując nam warsztat pracy astronoma. Wzięliśmy także udział w warsztatach fizycznych, dotyczących m.in. optyki, gęstości, tarcia, które wykonują studenci Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej.

Kilkugodzinna podróż, warsztaty fizyczne, doświadczenia, spędzony wspólnie czas, sprawiły, że  uczestniczący w wyciecze uczniowie naszej szkoły, mieli okazję do poznania się, integracji, a także snucia planów kolejnej wycieczki.

Opiekę na uczestnikami sprawowały Panie: Sylwia Skroś, Iwona Retman, Agnieszka Mac.